Het begin van uw treinreis!

Nederlandse treinstations Europese treinstations

Onder andere informatie over:

  • Locatie
  • Bezienswaardigheden
  • Musea
  • Evenementen
  • Dagje uit
  • OV
Verbergen Zoek treinstation

Een NS conducteur kan een boete uitschrijven als een reiziger niet in het bezit is van een geldig vervoersbewijs. Als u niet heeft ingecheckt betekent dat ook dat u geen vervoersbewijs heeft, helaas wil dit nog wel eens voorkomen met een OV-chipkaart. Het kan zijn dat u bent vergeten in te checken of dat uw OV-chipkaart of de in/uitcheckpaal niet goed heeft gefunctioneerd. Heeft u een boete ontvangen van een NS conducteur en bent u het daar niet mee eens dan kunt u bezwaar maken.

Dit kan door middel van een brief, het is niet mogelijk om telefonisch of elektronisch bezwaar te maken bij de Nederlandse Spoorwegen. Is het de eerste keer dat u bezwaar maakt tegen een boete dan is de kans groot dat u uw geld terugkrijgt, ook als NS van mening is dat u geen gelijk heeft. Gelukkig begrijpt NS goed dat er soms iets mis kan gaan, het spoorwegbedrijf voert een coulancebeleid. Wilt u voor een tweede of derde keer bezwaar maken dan is de kans velen malen kleiner dat u geld terugkrijgt.

Nadat u een boete heeft ontvangen (binnen enkele dagen) moet u er altijd eerst voor zorgen dat de boete wordt betaald. De vordering wordt namelijk verhoogd met een bedrag van € 10 aan administratiekosten als de boete niet binnen 14 dagen wordt betaald. Indien u vervolgens nog niet betaalt binnen 21 dagen wordt de vordering nogmaals verhoogd met € 25 aan incassokosten.

Als u dit heeft gedaan kunt u een brief schrijven (+envelop +postzegel) aan het volgende adres:
NS Boetebeleid
Postbus 2025
3500 HA Utrecht

Zorg ervoor dat u hier niet te lang mee wacht, een voorbeeldbrief vindt u hieronder. NS heeft een termijn van 4 tot 6 weken waarin zij reageren op een bezwaarschrift, in de meest gevallen echter heeft u al een schriftelijke reactie binnen 1 of 2 weken tijd. Als uw verzoek is gehonoreerd wordt binnen drie weken het bedrag van de wettelijke verhoging van € 50 overgemaakt op uw rekening waarmee u ook de boete heeft betaald.

Voorbeeldbrief bezwaarschrift NS

NS Boetebeleid
Postbus 2025
3500 HA Utrecht

Naam*
Adres*
Postcode en woonplaats*

Datum: …*

Betreft: Bezwaarschrift uitstel van betaling

Geachte heer, mevrouw,

Deel 1: Graag maak ik hierbij bezwaar tegen de boete (uitstel van betaling) die ik op …* heb ontvangen van een NS medewerk(st)er. Deze boete heb ik op …* betaald.

Deel 2: Uitleg wat er verkeerd is gegaan*

Deel 3: Omdat ik naar mijn mening onterecht een boete heb ontvangen zou ik graag zien dat de boete die ik inmiddels heb betaald wordt teruggeboekt naar mijn rekening. Kunt u het geld dat ik heb overgemaakt terugboeken naar mijn rekening?

Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet!

Ons kenmerk: zie brief NS*

Mijn OV-chipkaart: uw OV-chipkaart nummer (16 cijfers)*

Met vriendelijke groeten,

Handtekening*

Naam*

* = zelf invullen